Bogen og Sundåsen fort

Idyllisk strandsted fra 1600 tallet, skog, strender og forsvarshistorie med spektakulær utsikt. 2.8 km.
Område: Vestfold

Severdighet
Parkering

Tilgjengelighet

Første delen av kyststisløyfa nordover, fram til grill-/rasteplass og fiskebrygge, har fin, bred vei tilrettelagt for barnevogn og rullestol. Neste etappe går i bratt skogsterreng, og er ikke framkommelig med barnevogn/rullestol/sykkel. Sundåsen fort kan nås med barnevogn eller sykkel dersom man følger Sundåsenveien begge veier. Oppe på Sundåsen er det egen HC-parkering.

Kyststisløyfe Bogen – Sundåsen (ca. 1,8 km)

Fra Bogen følger man strandkanten sørover til Nallbergodden. Strekningen byr på sandstrand, gressletter og svaberg. Fra Nallberg følger kyststien veien ca 100 m oppover, ta til høyre, og etter ca 50 m til venstre.  Siste strekningen opp mot Sundåsen går delvis på grusvei og delvis på skogssti, der noen partier er mer kupert. Sett av nok til til å nyte den fine utsikten! Fra Sundåsen følger man Sundåsenveien ned igjen til Bogen.

Bilder fra turen Bogen – Nalleberg – Sunnåsen. Klikk i bildet for bildetekst

Kyststisløyfe Bogen nord (ca. 1 km)

Fra p-plassen ved Bogen strand gjør kyststien en liten rundtur nordover. Stien følger Bogenveien langs vannkanten forbi idylliske hus, hytter og brygger, og ender etter ca 500 m ved en flott grill- og rasteplass. Her ligger også en fiskebrygge tilrettelagt for alle. Stien fortsetter som en sløyfe opp i skogen, der første delen er bratt og litt krevende. Etter en kort skogstur er du igjen tilbake i hus- og hytteområdet, og følger Bogenveien tilbake til start. Bogen strand bør avlegges et besøk før eller etter turen, her er sandstrand, toalett, bade- og rasteplass, grill og lekeplass.

Bilder fra turen Bogen nord. Klikk i bildet for bildetekst

Har du gått på kyststien på Bogen og Sundåsen fort – del din erfaring!

Å oppdage

• Strandområdet mellom Bogen og Nallberg
  • Sundåsen fort; ammunisjonslageret, kanonstillinger, utsikts- kanonstillinger, fantastisk utsikt
  • Bogen Kunstverksted
  • Stranda i Bogen

Til stien

• Parkering: Stor parkeringsplass i Bogenveien, rett ved Bogen strand.
  • Kollektivt: Buss til Bogen. Nærmeste stopp er Bogen snuplass.