Breivoll - Sjødalstrand

Ta turen fra vakre Breivoll gjennom gammel edelløvskog, flotte badeområder og over Sherpa-trapper til Sjødalstrand.
Område: Indre Oslofjord

Ryddestasjoner
Severdighet
Parkering

Ta turen fra vakre Breivoll med gammel edelløvskog og flotte badeområder nordover mellom hytter og hus langs sjøen, over de gamle dampskipsbryggene på Kjærnes og Nebba til plommehagen på Sjødalstrand via de spennende sherpatrappene. Strekningen på 5 km går på stier og småveier.

Tilgjengelighet på strekningen:

Det meste av strekningen i sør er lett tilgjengelig med barnevogn. Litt ulendt og bratt fra Kjærnes til Kjøa – barnevogn må bæres. Siste del av strekningen fra Nebba over åsen til Sjødalstrand går over steintrapper og er uegnet med barnevogn.

Nesset, Breivoll – Bogenbukta tot 2,8 km

Fra Nesset hvor det gamle vertshuset fra 1600-tallet lå følger du veien opp mot Breivoll friområde. Følg kyststiskiltene ned mot sjøen, gjennom det vakre friområdet med flotte badestrender og gressletter. Snart kommer du forbi DNTs nye storstue Breivoll Gård med søndagsåpen kafé. Stedet er under utvikling, men her blir det kajakkutleie og et viktig aktivitetssenter for alle friluftsinteresserte. Herfra ledes du på grusvei langs beitemark på Skorva, langs det koselige hyttefeltet og båtnaustene langs Strandengveien. Bogenbukta på Kjærnes har parkeringsplass og er tilrettelagt med sittebenker og infotavle.

Bogenbukta – Nebba tot 1,6 km

Etter en rast på det vesle friområdet i Bogenbukta følger du veien videre nordover til Kjærnes brygge. Dette var en av de gamle fergekaiene fra midten av 1800-tallet. Like før brygga skrår den skilta stien bratt til høyre opp mellom husene til stien møter Sommerveien. Følg denne ut til Nebbaveien der du går mot venstre og nordover forbi Kjøya og Kjøyabukta til Nebba brygge. Her har beboerne tilrettelagt en flott rasteplass som kan brukes av alle – og med panoramautsikt innover fjorden mot Oslo. Dette er også en av de gamle dampskipskaiene som finnes langs hele Bunnefjorden.

Sherpastien fra Nebba til Sjødalstrand – 900 m

Fra Nebba brygge går kyststien videre nordover gjennom bebyggelsen på Nebba. Nå er du framme ved den første sherpatrappen som går bratt opp i skogen – til sammen 106 trinn. Etter noen meter kommer du til Nebbaveien (bomvei) som du følger nedover til neste sherpatrapp, den har bare 92 trinn men er lengre og kanskje enda flottere enn den første – her er skråningen mindre bratt. Sherpastien fortsetter på et litt flatere parti, og du kommer snart til en oppbygd steintrapp som går nedover mot Sjødalstrand. Her var det tidligere nødvendig med støttetau for å komme fram. Sherpastien fortsetter nedover gjennom småskogen, og du kommer etter hvert fram til det første huset i Sjødalstrand. Her slutter sherpastien, men kyststien er merket videre fram til Svartskog brygge. For å komme tilbake til Breivoll og Nesset kan du velge å følge blåmerket sti opp til Sjødal gård og følge Oldtidsveien tilbake mot Kjærnes.

Klikk på et bilde for bildetekst

Har du gått på kyststien på Breivoll – Sjødalstrand – del din erfaring!

Å oppdage

• Breivoll friområde med edelløvskog og badeområder
  • Bogenbukta friområde
  • Dampskipsbryggene Kjærnes og Nebba
  • Sherpatrappene med 278 trinn
  • Sjødalstrand med plommehagen
  • Breivoll gård (søndagsåpen kafé)

Til stien

Parkering: Breivoll, Kjærnes (Bogenbukta), Bekkensten

Kollektivt

Bussforbindelse sørfra ved Nesset (rutebuss fra Oslo) og nordfra ved Svartskog. Se ruter.no for tider.