Festestranda – Brevikbukta

Moss (fastlandet) på langs. Kulturhistorie, vandring i by og over åser.
Område: Østfold

Ryddestasjoner
Severdighet
Parkering

Kyststien gjennom fastlandsdelen av Moss er en tur gjennom boligområder, urban vandring, rik kulturhistorie, over skogklede åser og langs nedlagte jernbanespor.

Festestranda – kanalbrua 3 km

Et mulig startpunkt for en tur gjennom Moss er på Festestranda rett sør for kommunegrensen mot Rygge. Her er det en liten parkeringsplass. Man starter på vei rett ved sjøen ca 300 meter før man krysser jernbanesporet i en undergang og fortsetter oppover i boligområde. Man må opp en høydemeter og flere steder er det fin utsikt utover vannet. Fra ringveien følger man en sti ned til Kleberget med utsikt ut mot Jeløya. I en kilometer går stien på vei bak havna og togskinner, til en kommer til bebyggelsen ved togstasjonen og fergekaia. Stien fortsetter langs kanalen. Her kan man velge å gå ut på Jeløya eller krysse veien og fortsette på brygga nordover langs kanalen.

Kanalbrua – Vardåsen 3,5 km

Fra brua til Jeløya og opp til Møllebyen, den gamle bykjernen i Moss, er det ca 1 kilometer, der mye av spaserturen går langs brygga. Her vandrer man i et unikt byhistorisk miljø. Her finner du også flere koselige kafeer og butikker, kino og museum (by og industri). Mossefossen passeres. Herfra er det forbindelse til turveiene ved Vansjø. Nord for Mosseelva ligger Verket. Kyststien passerer gjennom i den 200 meter lange gata med arbeiderboliger fra 1700-tallet. Etter Verket svinger stien mot sjøen og følger Røysveien gjennom boligområder, før den går over Røysås og Vardås.

Vardås -Breivikbukta 5 km

Stien kommer ned til vannet ved Mobekkoset, der togskinnene går i tunell. Herfra og til Felleskjøpets kai, en strekning på 1,5 km går kyststien på en liten grusvei i strandkanten. Dette er et gammelt jernbanespor, så her er det slett og fint.  Felleskjøpets anlegg passeres i bakkant litt oppe i åsen. En liten sving ned til vannet ved Kambobukta, før man klatrer litt opp i et boligområde og ned innerst i båthavna. Kulpestien følges mot vannet rett før Kambo stasjon og går i strandkanten innenfor Kulpeholmen. Et boligområde ved Kulpe passeres og kommunegrensa til Vestby krysses og man kommer til båthavna innerst i Brevikbukta.

Avstikker

Stien videre

Kyststier på Jeløya

Har du gått på kyststien på Festestranda – Brevikbukta – del din erfaring!

Å oppdage

• Kulpe
  • Moss sentrum

Kollektivt

Gode bussforbindelser mellom Kulpe og Moss sentrum. Tog Moss – Kambo er også mulig.