Kalvøya

Severdighet
Parkering

Tilgjengelighet

Kalvøya er tilrettelagt for rullestol. Man kommer ikke fram på alle stier, men man kommer seg greit rundt på hjul store deler av øya. Alle stier og veier på øya kan benyttes, og en tur kan tilpasses ønsket nivå. Underlaget er grus på merket sti. Sti på svaberg / skog kan velges.

Kalvøya (Rundsløyfe) 1,1 km

Fra sørsiden er det utsikt mot Borøya

Kalvøya og Kadettangen er knyttet sammen med gangbru. På nordsiden av øya følges grusvei litt inn på øya, mot sjøen er det et lite skogholdt, på andre siden av stien er det en stor gresslette. Stien fortsetter forbi Bikkjebukta og tar en sving ned mot bukta i nord-øst. Fortsetter man videre ut på odden kommer du til naturist-stranda på Kalvøya. Kyststien svinger opp mot midten av øya og forbi østre Kalvøybukt og følger gressletta mot sørspissen. Her er det mulig å velge en sti som går i strandkanten langs det meste av sørsiden av øya. I sørøst på øya ligger Badebukt, den mest populære badeplassen på øya. Her er det sandstrand, badeflåte, toalett, griller og volleyballbane.  Opp til Båtbukta følger stien stortsett strandkanten. Badebukt ligger ca 150 meter fra brua.

Kyststien og går rundt hele øya, selv om noen av turveiene enkelte steder går nærmere vannet. Kyststien er for det meste tilrettelagt med barnevognstandard. Underlaget er grus.

Mer om Kalvøya

Bærum kommune om øya: Kalvøya har barnevennlige sandstrender/badestrender og er et populært turområde. Her er knauser, skog og gressletter hvor man kan drive ballspill, bruke lekeapparater, badebrygge og toalettanlegg. Det er ikke lov å slå opp telt. En naturiststrand ligger på østsiden av øya. På nordsiden  er et naturreservat med en del av Oslofeltets fossilførende bergarter, og midt på øya fins gravrøyser fra bronse- og jernalderen. Mer på kommunens nettsider -Kalvøya

Kyststien videre

Høsttur langs sørsiden av Kalvøya
Har du gått på kyststien på Kalvøya – del din erfaring!

Å oppdage

•  En øy som inneholder det meste for et friluftsmenneske, noen minutters gange fra Sandvika.
  • Badeplassene Båtbukt og Badebukt til høyre for brua.