Saltholmen - Krokstad

Severdighet
Parkering

Saltholmen – Krokstad 8 km

Kyststien kommer inn fra Fredrikstad kommune noen hundre meter sør for Saltholmen. Selve stien går ikke ut på halvøya Saltholmen, men det er verd å ta en liten sving ut på friområdet. Her har det i århundrer blitt utvinnet salt, derav navnet. Holmen er i dag en fin badeplass tilrettelagt med bord / benker. Griller og badeflåte. Her er det både svaberg og sandstrand.

Nordover fra Saltholmen følger stien småveier gjennom boligområder. Ved Ellingstranda passerer man gjennom et område med furuskog. Her er det satt opp skilt som forteller deg at du kan gå på odden forbi private hytter, men kyststien tar en liten sving opp mot Rubingen Camping. Stien går gjennom boligområder og delvis på Saltnesveien videre nordover. Før Tomb brygge svinger stien ned mot vannet og passerer Kariberget – en liten ås med god utsikt over Krokstadfjorden. Her er det også satt ut bord med benker.

Innerst i Krokstadfjorden krysser stien på vei over en liten bru og fortsetter langs veien noen hundre meter, for så å svinge opp Øvre Hagavei og opp til parkering ved gården Krokstad, 250 meter.

Har du gått på kyststien på Saltholmen – Krokstad – del din erfaring!

Å oppdage:

• Jerndalen – koblet opp mot stisystemet Tombløypa med utsiktspunkt på Rørfjell

Komme til stien

• Parkering ved Saltholmen
• Krogstad (500 meter fra Krokstad bru)